Tematyka projektów edukacyjnych w roku szkolnym 2016/17
biologia
- Chronimy owady naszej okolicy - budujemy domki dla ptaków.
- Owoce i warzywa mało znane.
- Życie codzienne osób niepełnosprawnych.
- Rośliny inwazyjne naszej okolicy.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Wychowawca oddziału na początku roku szkolnego, w którym uczniowie rozpoczynają realizację projektu edukacyjnego, informuje uczniów i ich rodziców o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
Ustawa o systemie oświaty wskazuje, że:
Uczniowie biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego, który jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod.
Dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego w przypadkach uniemożliwiających udział ucznia w realizacji tego projektu.
Z kolei rozporządzenie MEN z 10 czerwca 2015 roku informuje, co realizowany projekt powinien zawierać oraz jakie są zadania dyrektora i nauczyciela - opiekuna projektu:
1. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje:
1) wybór tematu projektu edukacyjnego;
2) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;
3) wykonanie zaplanowanych działań;
4) publiczną prezentację przez uczniów rezultatów projektu edukacyjnego;
5) podsumowanie pracy uczniów nad projektem edukacyjnym.
Istotę projektu stanowi fakt, iż realizowany jest on przez zespół uczniów, a nauczyciel jedynie wspiera ich działania. Samodzielne podejmowanie decyzji, możliwość wyboru sposobu realizacji zadań oraz odpowiedzialność za ich wykonanie powodują, że uczniowie w naturalny sposób uczą się planowania i organizowania swojej pracy, rozwiązywania problemów i współpracy w zespole. Nabywają także umiejętność prezentowania efektów podjętych wspólnie działań oraz rozwijają swoje pasje i zainteresowania. Rozporządzenie określa kolejne etapy, które powinny wystąpić przy realizacji projektu – począwszy od wybrania tematu, poprzez określenie celów, zaplanowanie działań i ich wykonanie, aż po publiczne przedstawienie rezultatów.
2. Dyrektor gimnazjum, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, ustala:
1) zadania nauczyciela, o którym mowa w ust. 1;
2) czas realizacji projektu edukacyjnego;
3) termin oraz sposób prezentacji przez uczniów rezultatów projektu edukacyjnego;
4) sposób podsumowania pracy uczniów nad projektem edukacyjnym;
5) inne elementy istotne dla prawidłowej realizacji projektu edukacyjnego.
3. Zakres projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
Udział w projekcie umożliwi uczniom wykazanie się umiejętnościami, których nie można sprawdzić w trakcie egzaminu testowego. Tematyki projektów można szukać w treściach podstawy lub poza nią. Projekty mogą dotyczyć jednego przedmiotu bądź mieć charakter interdyscyplinarny.
4. Informację o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum. W przypadku zwolnienia Ucznia z realizacji projektu edukacyjnego na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu wyznaczonym na wpisanie informacji o udziale Ucznia w realizacji projektu wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
5. Udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego uwzględnia się w kryteriach oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawartych w WZO.
6. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego, ustala Dyrektor gimnazjum po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
Podstawa prawna:
•Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (poz. 357), art. 44p;
•Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (poz. 843), § 8 ust. 1-7.
Przewodnik dla uczniów
Przewodnik dla uczniów - Jak zrobić dobry projekt edukacyjny
http://static.ceo.org.pl/sites/default/files/flash/GOTOWE_PREZENTACJE/prezentacja_MAP_2/map2_u.swf
Tematyka projektów edukacyjnych
język polski
1. Komorów - moją małą ojczyzną.
2. Przydrożne świątki i kapliczki w naszej okolicy.
3. Literaci z naszej okolicy.
4. Moja miejscowość w fotografii, malarstwie i poezji młodych mieszkańców.
5. Fotoreportaż o Marii Dąbrowskiej patronce naszej szkoły.
język angielski
1. Śladami historii monarchii - od królowej Wiktorii do księcia Williama,
2. Problemy środowiska naturalnego na świecie - jak chronić naszą planetę?
3. Organizujemy obóz językowy w Wielkiej Brytanii połączony ze zwiedzaniem Londynu.
4. Igrzyska olimpijskie - jak zmieniały się przez lata?
5. Niezwykłe miejsca krajów anglojęzycznych.
6. Popularne święta krajów anglojęzycznych.
język niemiecki
1. Porównajmy sposoby spędzania świąt Wielkanocnych (Bożego Narodzenia) w różnych krajach europejskich.
2. Porównajmy systemy szkolnictwa w Polsce i w Niemczech.
3. Sławni Polacy w Niemczech.
4. Sławni Niemcy w Polsce.
5. Przedstawmy postać sławnego niemieckojęzycznego piosenkarza lub zespołu muzycznego.
6. Ciekawostki z wybranego landu w Niemczech.
7. Poszukajmy korzyści z nauki języków obcych.
plastyka
Mury krzyczą.
historia
1. Stanisław August Poniatowski - reformator, pragmatyczny polityk czy zdrajca? Ocena rządów ostatniego władcy.
2. Pęcice '44 w świadomości uczniów gimnazjum - realizacja gry planszowej o bitwie pęcickiej.
3. Polski wszech czasów - najsłynniejsze kobiety polskie wybrane w plebiscycie uczniów gimnazjum i mieszkańców Komorowa,
4. Polskie konstytucje - analiza porównawcza (tło społeczne-polityczne, funkcjonowanie, nowelizacje).
geografia
1. Jakie są walory przyrodniczo - turystyczne Komorowa?
2. Jak dbać o środowisko przyrodnicze? (prezentacja multimedialna).
3. Wpływ odkryć geograficznych w XVI wieku na stan wiedzy o świecie.
4. Problemy światowej energetyki.
5. Efekt cieplarniany.
6. Mniejszości narodowe w Polsce.
7. Zagrożenia motoryzacyjne, czyli - czy podróże kształcą czy szkodzą?
8. Walory krajoznawczo - turystyczne naszego regionu.
biologia
1. Czy wiesz, co jesz?
2. W jaki sposób nasz tryb życia wpływa na choroby współczesnego człowieka?
3. Nasz styl życia a zdrowie człowieka.
4. Chronione gatunki flory i fauny naszej okolicy.
5. Czym jest profilaktyka i w jaki sposób może nam pomóc?
6. Sposoby odżywiania uczniów - błędy żywieniowe.
7. W jaki sposób i czy w ogóle pomagamy zwierzętom zimą?
8. Zagrożenia środowiskowe naszej okolicy.
9. Jak można samodzielnie wpłynąć na ograniczenie efektu cieplarnianego?
matematyka
1. Przypadkiem mierzymy powierzchnię wyspy. (Strzelanie losowe. Metoda Monte-Carlo. Wykonanie działka. Instrukcja obsługi)
2. Budujemy komputer. Maszyna Turinga. (Kalkulator wykonujący obliczenia w kodzie binarnym. Komputer z taśmą. Instrukcja obsługi)
3. Chaos - fraktale w 3D. (Czworościan i sześcian Sierpińskiego. Plakat)
4. Miasto o ograniczonej prędkości. ("Pan Tompkins w krainie czarów" George Gamow. Przedstawienie o mechanice kwantowej. Narrator)
fizyka
Która żarówka świeci jaśniej?
informatyka
1. Cyberprzemoc wśród młodzieży.
2. Korzyści i zagrożenia jakie stwarza Internet.
3. Prawa autorskie, piractwo komputerowe.
4. Historia gier komputerowych
technika
1. Co wiem o szkole, do której chodzę?
2. Wybrałem zdrowy styl życia.
3. Media w naszym życiu - wpływ programów telewizyjnych na kreowanie postaw współczesnych ludzi (reportaże, wywiady, ankiety, prezentacje).
4. Odkrycia, wynalazki i utwory - czyli kiedy wołać "Eureka".
5. Fotografia, czyli metoda szybkiego i łatwego robienia zdjęć.
6. Techniczne źródła przekazu informacji.
7. Od jaskini do wieżowca - lokum człowieka na przestrzeni wieków.
wychowanie fizyczne
1. Przyjazny tenis stołowy.
2. Sport po godzinach.
3. Wpływ aktywności fizycznej na organizm ludzki.
4. Sposoby organizacji imprez sportowych.
5. Promocja sportu i zdrowego stylu życia.
6. Aktywność ruchowa naszych uczniów.
7. Formy spędzania wolnego czasu.
WOS
1. Komorów - moja mała ojczyzna (np. Sokołów, Pęcice)
2. Moja gmina - moja mała ojczyzna.
3. Wydarzenia tygodnia - gazetka szkolna, ścienna, strona internetowa.
4. Kto jest za to odpowiedzialny? (fotoreportaż)
5. Prawa i obowiązki ucznia w naszej szkole. (komiks)
6. Dar serca - akcja charytatywna.
7. Szkoła jako wspólnota.
8. Rządźmy się sami - o samorządzie osiedlowym.
9. Kongres ojców demokracji - krótka historia długiej drogi demokracji.