JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH I UTRWALANIA PRAWIDŁOWEJ WYMOWY W DOMU?

2019-09-25

1. STAŁA PORA ĆWICZEŃ

Dziecko łatwiej zaakceptuje wykonywanie ćwiczeń logopedycznych jeśli staną się one częścią codziennego rytuału. Najlepiej kojarzyć ćwiczenia z innymi codziennymi zajęciami, np. ćwiczymy zawsze po obiedzie lub wieczorem po odrobieniu lekcji.

 

2. KRÓCEJ ALE CZĘŚCIEJ

Lepiej ćwiczyć krócej, ale kilka razy dziennie, niż raz na tydzień długo. Wówczas ćwiczenia nie będą tak nużące, a dziecko będzie nabierało nawyków prawidłowego mówienia w sposób najbardziej zbliżony do naturalnych sytuacji.

 

3. NAUKA PRZEZ ZABAWĘ

Wykonaj wraz z dzieckiem pomoce edukacyjne, które uprzyjemnią nabywanie umiejętności poprawnego mówienia. Jeśli brakuje Ci czasu, możesz też kupić gotowe pomoce logopedyczne lub wykorzystać zabawki i zabawy, które dziecko najbardziej lubi. Ucząc przez zabawę sprawimy, że dziecko polubi zajęcia logopedyczne.

 

4. NAUKA „PRZY OKAZJI”

Wykorzystaj każdą możliwą sytuację, aby „przemycić” kilka słówek, ćwiczeń buzi i języka lub ćwiczeń oddechowych. Ćwiczyć można w każdej sytuacji: na spacerze, w sklepie, podczas przygotowywania posiłku, podczas zwykłej rozmowy z dzieckiem. Dużo zależy od Twojej inwencji!

 

5. ĆWICZMY RAZEM

Ćwicz razem z dzieckiem. Czasem dorośli wstydzą się robienia dziwnych min przed lustrem. Niepotrzebnie! Jeśli należysz do tych osób, pozbądź się wstydu i doceń, co nasza buzia i język potrafią. Ćwicz z dzieckiem i dobrze się przy tym baw!

 

6. DWIE WAŻNE CECHY

Bądź cierpliwy i konsekwentny. Nie wyśmiewaj dziecka, jego wady, ani braku postępów. Czasem mijają długie miesiące zanim pojawią się pierwsze efekty terapii. Twoja konsekwencja w wykonywaniu ćwiczeń logopedycznych jest gwarancją sukcesu!

 

7. O MOTYWACJI

Motywacja do ćwiczeń to coś, co nie przyjdzie samo. Pamiętaj, że każde dziecko ma swoje „kryzysy”, są one zjawiskiem naturalnym. Motywację trzeba stale rozwijać i wzmacniać.

 

8. NAGRODY

Za solidną pracę należy się nagroda! Podczas ćwiczeń niech to będzie zwykłe entuzjastyczne: „Brawo, bardzo dobrze!”. Po zakończonych zajęciach może to być naklejka,zabawa bańkami mydlanymi, pieczątka w tabeli motywacyjnej lub obrazek. Po osiągnięciu pewnego „etapu” (np. pozbieraniu określonej liczby naklejek) możemy nagrodzić dziecko, np. wyjściem do kina, na basen, do sali zabaw.

 

9. KONTAKT Z LOGOPEDĄ

Bądź w stałym kontakcie z logopedą, prowadzącym terapię, aby na bieżąco omawiać postępy dziecka, zapytać o sposób wykonywania ćwiczeń.

10. CZAS

Daj dziecku czas! Każda nowa umiejętność potrzebuje czasu, aby się rozwinąć i utrwalić. Tylko systematyczna praca i wytrwałość pozwolą osiągnąć cel, jakim jest poprawna mowa i sprawna komunikacja!

 

11. CZAS ŁADNEGO MÓWIENIA

Wprowadź nowe pojęcie w Waszym domu – czas ładnego mówieniaNa czym to polega? Wykonujecie ćwiczenia ogólnorozwojowe – rysujecie, malujecie, wycinacie, liczycie lub bawicie się – gracie w gry, budujecie zamki z klocków… a zegarek tyka Na początku ustaw minutnik na kilka minut i pilnuj, aby dziecko w tym czasie koncentrowało się nad tym, co mówi i jak mówi. Z każdym kolejnym dniem wydłużaj czas ładnego mówienia lub stwarzaj okazję do kolejnej “tury”.

 

Opracowała E. Gibowicz na podstawie logopediapraktyczna.blox.pl, logotorpeda.com